next masterchef

2012-10-19 / 12:21:00
Har tittat väldigt mycket på Masterchef under min tid som sjukling. Ett tag var jag inte så suktad av all mat men ju friskare jag blev ju mer sugen blev jag. När jag vaknade imorse och min feber var tillbaka bestämde jag mig för att det inte skulle håll amig i soffan HELA dagnen. Så jag började med att baka. 
 
Receptet - 12 st chokladmuffins
150g honung                                            Till glacyren       
100g farinsocker                                       225g florsocker
75g smör                                                 25g kakao
3 msk mjölk                                             25g strösocker
250g mjöl                                                 3 msk vatten
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
2 ägg, vispade
 
1. Värm ugnen till 150 grader. Klä en muffinsplåt med 12 hål med pappersformar
2. Värm honung, socker, smör, och mjölk i en kastrull tills sockret har löst sig. Rör om och låt sedan blandningen svalna. 
3. Blanda mjöl, bakpulver och kakao i en bunke. Rör samman den avsvalnade honungsblandningen med ingredienserna i bunken. Rör sedan ner det vispade ägget tills smeten är jämn. 
4. Skeda upp smeten i formarna och grädda muffinsen i ugnen i 25 minuter. Låt dem sedan svalna på plåten innan du flyttar över dem på bakgaller. 
5. Glasyren: Sikta ner florsocker i en bunke. Värm kakao, socker och vatten på låg värme tills sockret har löst sig. Låt blandingen koka upp. Häll blandningen på florsockret och blanda till en jämn smet. Bre på glasyren på muffinsen medan den fortfarande är varm för den stelnar snabbt! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: