nionde december - den bästa boken jag läst och varför

2013-12-09 / 19:21:53
Guldkompassen-trilogin av Philip Pullman
 
När jag hade läst ut första boken i trilogin av Philip Pullman visste jag inte riktigt vart jag skulle ta vägen. Boken utspelar sig i ett universum parallelt med vårat eget, där människorna har sina själar utanför kroppen i form av djur så kallad daemons. Man får genom berättelsen följa flickan Lyra som har vuxit upp på en stor internatskola i Oxford, men allt hon längtar efter är äventyr. 
 
Allting börjar när hennes farbror, lord Asriel, återvänder till England med berättelser om mysterier och faror – och upptäckten av ett ställe nära Nordpolen där man genom norrskenet kan ana en annan värld. Kanske är barriären mellan olika universa av någon anledning förtunnad här? Lyra är snart indragen i ett äventyr, vilket innefattar skumma vetenskapsmän som gör fruktansvärda experiment med kidnappade barn. 
 
Det jag älskar mest med boken är att det till skenet är en barnbok men när man blir gammal nog att tolka alla symboler och metaphorer blir hela boken en sammhälskritisk berättelse. Enligt mig speglar boken Pullmans åsikter angående kyrkans och auktoritetens makt i dagens samhälle. Mycket intressant och gripande läsning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: