5 tips för att ta sig igenom ett jobbigt prov

2013-10-09 / 20:47:09
Idag skrev jag ett tre timmar långt fysikprov och jag hatar fysik. Min kära far tycker om att påpeka att jag bara intalar mig själv att jag hatar fysik och att det är så svårt, att jag bara överdriver, men nej. Jag kan ärligt säga att jag hatar fysik med hela mitt hjärta. Jag har en bra lärare, så det är inte det som är problemet. Men jag hatade fysik på högstadiet också. Jag tror det är för att jag tycker att det är så fruktansvärt tråkigt. 
 
1
Plugga bara på de saker som läraren har gått igenom. Lägg inte fokus på massa jobbig onödig fakta. Skriver din lärare provet själv är det genomgångarna som gäller.
 
2
Lös de uppgifter du är säker på först för de lär gå snabbast att göra. Ta sedan de uppgifter du tycker är svårare för du kan du lägga lite mer tid på dessa. 
 
3
 Håll lite koll på klockan. Finns det ingen klocka i klassrumet, fråga läraren lite då och då om hur mycket tid du har kvar. Det blir lättare att lägga upp tiden om man har lite koll. 
 
4
Lämna mobilen i skåpet. Man har ändå ingen användning för mobilen och jag stör mig väldigt mycket på när folks mobiler ringer hela tiden. Sen har jag lyckats glömma min mobil i klassrummet några gånger, det är inte heller så lyckat... 
 
5
Ta med mat! Håller hjärnan på att spinna iväg, ät! Är en uppgift riktigt svår, ät och tänk på något annat! Gick en uppgift riktigt bra, belöna dig själv lite och ät! Dessutom känns allting bättre 
 
Jag är alltid så stressad inför prov med jag brukar överleva om jag tänker på dessa saker. Speciellt matdelen gillar jag. Idag hade jag med mig en Gainomax och förra gången jag hade ett långt prov hade jag med mig lite choklad. Den där minimala stunden där du tar en klunk eller en tugga ger du digsjälv en kort stund att tänka på något annat och av-stressa hjärnan. Hoppas detta hjälper lite!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: