2,5 dagar vegan

2016-03-18 / 16:15:55
Hade en rejäl sovmorgon i onsdags, började först klockan 11 vilket innebar en lugn och skön morgon. Utöver det har jag nu också haft två dagar ledigt och då vi har match uppe i Luleå denna helgen så är jag ledig även lördag och söndag. Visst, jag förloran en hel del pengar, men det kan vara skönt att bara vara hemma lite. 
 
Och nu hoppar vi hastight vidare till ämnet mat. Sen ett par månader tillbaka är jag vegetarian. Jag har ätit väldigt mycket vegetariskt innan detta och ofta valt bort kött i skolan eller på restaurang eller likande. De senaste dagarna dock, har det av en slump egentligen blivit så att jag även hoppat över att äta övriga animaliska produkter. När jag laggat mat eller fixat frukost har mjölk, smör eller liknande bara inte känts som en naturlig ingrediens (förutom i mitt älskade te) 
 
Till lunch igår gjorde jag mig en fantastiskt otrolig macka (hade ätit en likadan kvällen innan till middag) bestående av rostbröd, avokado, röd pesto, paprika, gurka och massa spenat. Bästa jag ätit på länge! 
 
Idag när jag vaknade plockade jag fram de två bananer jag frusit in föregående kväll. Dessa mixade jag i matberedaren tillsammans med frusen mango, citron, lite mandelmjölk och spenat. Grön bananglass som smakade himmelskt. Toppade min glass med färska bananpengar, kokos, granola och självklart jordnötssmör. 
 
Som lite mellanmål åt jag två av mina nygjorda no-bake dadelbollar och sen till lunch blec det denna fantastiska sallad. Eller fantastisk och fantastisk... Det är spenat, kikärtor, majs, paprika, gurka och en halv avocado. På detta har jag en dressing jag gjorde av röd pesto, olja, balsamvinäger samt salt och peppar. Mums! 
 
Sen kom Ellie hem och åt mozzarella, och jag ville verkligen ha mozzarella. Jag är en riktig ostmänniska. Jag kommer kanske aldrig att bli vegan, men dessa 2,5 dagarna har jag haft mig en liten tankeställare. Jag är vegetarian i stort sett bara av miljöskäl. Jag tycker allmänheten är blind för det faktum att köttindustrin har förödande effekter på planeten. Men varför inte välja bort animaliska produkter när jag känner för det? Jag kommer äta ost när jag vill ha ost för att ost är bäst. Jag kommer alltid ha mjölk i mitt te för att svart te med mjölk och honoung är det bästa som finns. Men när det inte behövs, varför tillsätta dessa produkter i onödan?
 
Just a thought... 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: